Hvis din printer er offline, kan du hurtigt og nemt få din printer online igen. Se denne trin-for-trin guide til HP, Brother, Canon, Epson printere
Derfor er din printer offline
Der kan være forskellige årsager til, hvorfor din printer melder ’offline’, når du forsøger at printe.
Det kan skyldes:
-Manglende forbindelse til internettet. – Undersøg om du mangler at oprette forbindelse til printerens direkte trådløse forbindelse. Når du tilslutter en trådløs printer til et netværk, skal du sørge for, at den er tilsluttet på det samme netværk som computeren.
- Manglende opdatering af printerens firmware. De fleste printermærker laver løbende nye opdateringer til printeren. Tjek derfor jævnligt på hjemmesiden, om der skulle ligge en nyere version af firmvare. Hvis du opdaterer printerens firmware kan muligvis løse problemet.
- Sidste muligvis kan være, at du blot skal installere printersoftwaren på ny.
HP printer er offline – Få den online igen
Hvorfor er min hp printer offline? Når din printer melder offline vil det give problemer med at udskrive. Her får du en trin for trin guide til, hvordan du kommer i gang med at printe igen.
Denne guide er gældende for HP printere og Windows computere, og kan bruges, hvis du oplever følgende:
Du får fra printeren denne statusmeddelelse: ’Offline’ eller på computeren; ’Printer offline’ - og printeren udskriver ikke.
Trin 1:
Anvend din HP Print and Scan Doctor til at kontrollere forbindelsen. Hvis du ikke allerede har downloadet den, så er det en meget god idé- den kan anvendes til rigtig mange fejlsøgninger, når det kommer til udskriftsproblemer.
HP Print and Scan Doctor er et program til Windows, som du gratis kan downloade og her igennem løse de fleste problemer med udskrivning og scanning, som f.eks. om der er noget galt, siden printeren melder ’offline’ men også ved for eksempel manglende eller ødelagte printerdrivere, problemer med forbindelse, problemer med firewall, fejlmeddelelser om scanning, og når udskriftsjob sidder fast i udskriftskøen.
Trin 2:
Nulstil jobliste – også kaldet ’Nulstil udskrivningsmiljøet’
Det kan afhjælpe en del problematikker at vælge ’Nulstilling af dit udskrivningsmiljø’.
Dette kan genoprette forbindelsen til printeren og den enhed, du udskriver fra:
- Sluk for printeren, vent ca. 10 sekunder, og fjern derefter printerens strømledning fra printeren.
- Sluk for den computer eller enhed, du forsøger at udskrive fra.
- Tilslut printerens strømledning til printeren, og tænd derefter for printeren, hvis den ikke automatisk starter.
Trin 3:
Hvis printeren er tilkoblet via en trådløs forbindelse, skal du genstarte routeren - det gør du således:
- Træk strømledningen ud af den trådløse router. NB: Internettjenesten afbrydes, mens routeren ikke er tændt.
- Vent 10 sekunder, og tilslut strømledningen til routeren igen.
- Vent på, at routerens indikator for ’Online’ vises.
- Klik på knappen, der angiver trådløs forbindelse eller på kontrolpanelets ikon for trådløs forbindelse for at slukke for forbindelsen, og tænd igen efter 10 sekunder
- Afvent at der er oprettet forbindelse mellem printer og router.
- Tænd computeren.
- Sæt stikket i igen bagpå printeren.
- Prøv at udskrive.
Hvis du kan udskrive, er du færdig med fejlsøgningen. Hvis printeren ikke udskriver og stadig melder ’offline’, skal du gå videre her:
Trin 4:
Indstil som standardprinter – undersøg indstillingerne herfor på ny.
Indstillingerne for hvilken printer, der er registreret som standardprinter, altså den som automatisk vil blive anvendt ved udskrivning, kan være blevet ændret fra den du normalt anvender. Her kan der være skiftet indstillinger til en printer med en anden installeret driver.
- Skift standardprinterdriveren til den oprindeligt installerede driver og bekræft, at printeren ikke er indstillet til offline brug.
- Søg efter enheder i Windows, og klik derefter på Enheder og printere i listen med resultater.
-Højreklik på navnet på den HP-printer, som er aktiv (ikke tonet ud), og vælg derefter Brug som standardprinter.
- Ændring af det grå ikon til farveikonet som skal være standardprinteren
- Klik på ’Udskriv’. Hvis du kan udskrive, er du færdig med fejlsøgningen.
Brother printer er offline – Sådan får du printeren online
Når din Brother printer melder ’offline’ er der flere ting, du bør undersøge:
Trin 1:
Undersøg at din printer er sat til strøm og at ’on’ eller ’power’ indikatoren lyser.
Hvis LCD-skærmen er blank/ikke lyser, kan Brother printeren muligvis være slukket eller uden strøm, kontroller maskinen for at se, om den vågner fra dvaletilstand. Hvis det ikke gør det, skal du kontrollere, at det er sat i en stikkontakt, og der at stikkontakten er tændt.
Kontrollér LCD-skærmen for eventuelle fejlmeddelelser. Et eksempel ville være "Papirstop" eller Blæk / Toner tom ". Hvis LCD-skærmen indikerer en fejl bør du reagere på denne.
Trin 2
Tjek at din Brother printer er indstillet på din computer som standardprinter – at det er denne printer, der automatisk printes på, når du vælger at udskrive et dokument eller foto.
Hvis din Brother printer ikke er indstillet som ’Standardprinter’ eller ’Default printer’, kan du ikke udskrive. Sørg for, at din Brother printer er valgt her. Hvis den ikke er standardprinter, skal du indstille den som standardprinter:
Åbn printermappen, og kontroller, at der er vinget af ved din Brother printer.
Windows XP: Klik Start => Printers and Faxes
Windows Vista: Klik Start => Kontrolpanel => Hardware og lyd => Printere
Windows 7: Klik Start => Printere og enheder
Windows 8 eller nyere: Åben kontrolpanel - Klik Hardware og lyd => Printere og enheder
Hvis din Brother printer ikke er registreret her, skal du højreklikke på ikonet for din Brother printer og vælge ’Indstil som standardprinter’.
Trin 3:
Slet alle ventende printerjobs.
Windows XP og Windows Vista: Dobbeltklik på ikonet til din Brother printer, og vælg Printer => Annuller alle dokumenter.
Windows 7 eller nyere:
Højreklik på ikonet til din Brother printer => Se hvad der står i kø for udskrivning => ’Printer’ => ’Annuller alle dokumenter’
Trin 4:
Tjek printerens status under printerindstillinger på din computer.
Melder printeren stadig 'Offline'?
Windows XP og Windows Vista:
Højreklik på ikonet for din Brother printer og vælg 'Brug Printer Online' - klik OK
Windows 7 eller nyere
Højreklik på ikonet til din Brother printer => vælg Printerjobs => Printer => Anvend printer offline – her skal du fjerne flluebenet.
Melder din Brother printer ’Paused’?
Windows XP og Windows Vista:
Højreklik på ikonet for din Brother printer, og vælg ’Fortsæt udskrivning’. Hvis menuen læser Pause Printing, er der ikke noget problem i printerstatus. - Klik ’Fortsæt’ eller ’OK’.
Windows 7 eller nyere:
Højreklik på ikonet til din Brother printer => Se hvad der udskrives => Printer => Pause udskrivning fjern markering/flueben.
Canon printer er offline – Få din printer online igen
Hvis du anvender trådløs forbindelse, når du forsøger at udskrive, kan det forekomme, at du får meldingen ’Printer offline’. Der kan være flere mulige årsager til denne meddelelse.
Derfor bør du undersøge følgende:
Trin 1:
Undersøg at din printer er sat til strøm og at ’on’ eller ’power’ indikatoren lyser.
Hvis LCD-skærmen er blank/ikke lyser, kan Canon printeren muligvis være slukket. Kontrollér maskinen for at se, om den vågner fra dvaletilstand. Hvis det ikke gør det, bør du undersøge, om den er sat i en stikkontakt, og at stikkontakten er tændt.
Kontrollér LCD-skærmen for eventuelle fejlmeddelelser. Et eksempel ville være "Papirstop" eller Blæk / Toner tom ". Hvis LCD-skærmen indikerer en fejl, bør du reagere på denne.
Trin 2:
Netværk:
Computeren og internetforbindelsen eller den trådløse router kan have mistet forbindelsen. - Genstart computeren, og forsøg derefter at udskrive igen.
Trin 3:
Forbindelse:
Internetforbindelsen eller den trådløse router og den trådløse printer kan muligvis ikke kommunikere.
Sluk og genstart internetforbindelsen og printeren for at gendanne kommunikationen.
Trin 4:
Indstilling som standardprinter:
Det er muligt, at din Canon printer er ikke angivet som standardprinter.
Kontroller mappen Printere for at indstille Canon-printeren som standard.
Åbn printermappen, og kontroller, at der er vinget af ved din Brother printer.
Windows XP:
Klik Start => Printers and Faxes
Windows Vista:
Klik Start => Kontrolpanel => Hardware og lyd => Printere
Windows 7:
Klik Start => Printere og enheder
Windows 8 eller nyere:
Åben kontrolpanel - Klik Hardware og lyd => Printere og enheder
Trin 5:
Slet alle ventende printerjobs:
Windows XP og Windows Vista:
Dobbeltklik på ikonet til din Canon printer, og vælg Printer – Herefter skal du vælge ’Annuller alle udskrifter’.
Windows 7 eller nyere:
Højreklik på ikonet til din Canon printer- Se hvad der står i kø for udskrivning herefter ’Printer’og til sidst ’Annuller alle udskrifter’
Epson printer er offline – Få din printer online igen
Hvorfor er min Epson printer offline? Når din printer melder offline kan der være flere årsager til, at du har problemer med at udskrive. Sådan kommer du i gang med at printe igen:
Denne guide er gældende for EPSON printere og Windows computere, og kan bruges, hvis du oplever følgende:
Du får fra printeren denne statusmeddelelse: ’Offline’ eller på computeren; ’Printer offline’ - og det er ikke muligt at printe.
Sådan gør du:
- Tjek, at der er strøm til din printer. Herefter bør du tjekke, at der er forbindelse mellem printer og computer og at begge dele har kontakt til det trådløse internet. Det kan være nødvendigt at genstarte begge dele - sådan gør du:
- Sluk for printeren, vent ca. 10 sekunder, og fjern derefter printerens strømledning fra printeren.
- Sluk din computer eller anden enhed, du ønsker at printe fra.
- Tilslut printerens strømledning til printeren igen, og tænd for printeren.
- Genstart routeren.
- Træk ledningen ud af den trådløse router, så strømtilslutningen afbrydes.
- Vent 10 sekunder, og klik ledningen på routeren igen – tænd for den.
- Vent på, at routerens indikator for ’Online’ vises.
- Tryk på knappen, der viser trådløs forbindelse for at slukke for forbindelsen, vent 10 sekunder og tænd så igen – så søger routeren efter net igen.
- Afvent at der er oprettet forbindelse mellem printer og router.
- Tænd computeren/enheden.
- Sæt stikket i igen bagpå printeren.
- Prøv at udskrive.
Er det stadig ikke muligt at printe? Så kan du gøre følgende:
Indstillingen ’Standardprinter’.
Der kan der være skiftet indstillinger på din computer eller enhed til en printer med en anden installeret driver.
Skift standardprinterdriveren til den printer du ønsker at anvende, såfremt den ikke allerede er registreret her.
Vælg ’Udskriv’. Hvis du kan udskrive, er du færdig med fejlsøgningen.